miercuri, 5 iulie 2017

O aristocrată creștină cu influență în Turcia medievală, lumea lui Tamra a fost revăzută

Un subiect de nișă care creează o vast tapet a culturilor, a religiilor și a popoarelor

S-ar părea puțin probabil ca o nobilă creștină să fi avut influență asupra unui oraș musulman în secolul al XIII-lea, când femeile erau considerate de societatea musulmană ca fiind "subordonați fără inteligență completă" și de societatea creștină ca "un cârlig de pește al diavolului ... Izvor de rău ... o trezorerie de murdărie ". Cu toate acestea, Tamta - o femeie de patrimoniu creștin armean, care a călătorit extensiv și a acționat ca o legătură între oameni de diferite credințe și medii - pare să fi guvernat, a influențat impozitarea, a oferit pasaje pentru pelerinaj și chiar a jucat un rol în lupte și Negocieri militare, în Akhlat, un oraș musulman în ceea ce este acum Turcia, la începutul anilor 1200. Antony Eastmond, profesor de istorie a artei la Institutul Courtauld, întreabă cum a apărut acest lucru.

Referințele la Tamta sunt puține în cronici din Evul Mediu. Eastmond studiază societatea în care sa născut Tamta, contextul căsătoriilor sale, idiosyncrasiile societăților și culturilor pe care le-a străbătut, percepțiile creștinismului, ale femeilor și ale diferitelor rase în secolul al XIII-lea, în încercarea de a tachina afară Forma pe care le-a luat probabil viața și identitatea lui Tamta.

Tamta a trecut prin mâinile unor bărbați de elită în timpul vieții. Ea a fost, ca multe femei în secolul al XIII-lea, o "marfă" pentru rudele sale de sex masculin "de a dispune, oricum, că se consideră potrivite pentru a-și continua propriile scopuri". În primul rând, ea a fost un chip de negociere în negocierile pentru răscumpărarea tatălui ei după ce a fost capturat în afara zidurilor lui Akhlat în 1210. Ea a fost căsătorită cu
Ayyubid al-Awhad, apoi a trecut pe fratele său, al-Ashraf, după moartea lui Al-Awhad.

A fost apoi capturată de invadatorii Khwarazmshah, violată de către conducătorul lor Jalal al-Din, apoi căsătorită ilegal cu el, revenită la al-Ashraf la cucerirea Khwarazmshahs de Ayyubids, capturat de invadatorii Mongoli, trimis de Batu (nepotul lui Gengis Khan) în curtea Marelui Khan, Ogodei, și apoi, în cele din urmă, sa întors la Akhlat ca unicul său conducător, sub mongoli.

În timp ce în cele mai multe texte academice suntem făcuți să citim între liniile în ceea ce privește tratamentul femeilor, Eastmond este direct și onest. El investighează sensibil impactul violului lui Jalal al-Din de Tamta și subliniază trauma pe care ar fi trebuit să o aibă episodul. De asemenea, studiază viețile altor femei de elită pentru a înțelege mai bine viața lui Tamta cu ceilalți soți. În analiza picturilor murale din vreme, demonstrează "invizibilitatea femeilor" în instanță și persistența "fanteziilor și intereselor masculine". Eastmond identifică, de asemenea, disparitățile dintre convingerea că femeile au fost incapabile de conducere și de realitate, în care femeile guvernau orașe frecvent. Soțiile și văduvele care guvernează orașe în numele soților lor oferă context pentru guvernarea lui Tamta.

Akhlat - orașul în care Tamta și-a pierdut prima dată libertatea, iar apoi, decenii mai târziu, la recâștigat atunci când sa întors ca domnitor - ia un loc central în această carte. Eastmond susține că dezvoltarea lui Akhlat este paralelă cu cea a lui Tamta și compară diversitatea lui Akhlat, care se învecinează cu regiunile arabe, creștine și asiatice, cu legăturile lui Tamta cu căsătoria în diferite culturi disparate. Discuțiile asupra clădirilor, cimitirelor și zidurilor orașului Akhlat amintesc de ce i sa permis lui Tamta să-și păstreze credința în timp ce sa căsătorit cu un musulman. Eastmond dezvăluie o societate de toleranță. Noi vedem inscripții bilingve pe pereți, cimitire musulmane și creștine una lângă cealaltă; Și biserici și moschei, pe teritoriul religiilor opuse, conservate și operaționale. Eastmond descrie o biserică bizantină în cetatea Seljuk din Alanya care a fost "atent întreținută ca o capelă, chiar în timp ce Kaykubad a construit un nou palat în jurul său". În mod similar, soțiile creștine ale elitelor musulmane, precum Tamta, li s-au permis să își păstreze credința, chiar și atunci când fiii lor au devenit sultani; Eastmond suspectează că această decizie a fost de obicei tactică, astfel încât subiecții creștini să poată fi guvernați cu ușurință de ei.

Transformarea lui Tamta de la cipul de negociere la conducător este fascinantă. Deși este adesea forțat să speculeze, din cauza lipsei de surse primare, portretul lui Eastmond este incredibil de bine informat, considerat și bogat. Prin explorarea vieții, a identității și a influenței lui Tamta, suntem răsplătiți cu un portret detaliat al societății, culturii și religiei în Evul Mediu. Eastmond transformă un subiect incredibil de nișă - viața unei femei pe care o descrie el însuși ca fiind "o notă de subsol în istorie" - în ceva vast care traversează o serie de culturi, religii și popoare.



 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu